A nyári nyaralások az emberek többségének az év legmeghatározóbb időszakai, ilyen tudja mindenki kipihenni az év fáradalmait és feltöltődni az elkövetkező időszakokra. A nyaralást általában gondos tervezgetés előzi meg, az úticél, az utazás, a szállás és a programok tekintetében.
Vannak, akik mindent maguk szeretnek szervezni, míg mások némi felár ellenében rábízzák ezt a profi utazási irodákra. Az viszont általában minden utazás során közös, hogy az úticélon kívül, a szállás kiválasztása mindig az utas dolga.
A szállásokról részletes leírást korábban az utazási magazinok tartalmaztak, manapság azonban általában az interneten tájékozódik mindenki. De mi történik akkor, ha a várva-várt utazáson derül ki, hogy a szállás mégsem olyan, mint amire számítottunk? Kérhető-e ilyenkor kompenzáció és ha igen, akkor kitől?
A szállodák felszereltégének egyik legismertebb fokmérője az, hogy az adott szálloda hány csillaggal rendelkezik. Azt viszont már kevesen tudják a csillagos rendszer szerinti besorolás több dologtól függ. A Hotelstars Union nemzetközi szinten kategorizálja a szállodákat, melyet egységes, az interneten is fellelhető szempontrendszer alapján oszt ki. Sokan azt hiszik, hogy a szállodák besorolása emiatt mindenhol egységes, azonban ez nem így van.
A Hotelstars Union több országban végez szállodaminősítést, azonban a szálloda besorolása függhet az adott ország jogszabályaiban elfogadott sztenderdektől is. Ha tehát egy szállodát a besorolás alapján akarunk megítélni, akkor érdemes megnézni, hogy a csillagait a nemzetközi sztenderdek alapján kapta, vagy a saját országa által felállított követelményrendszer alapján.
Mindkettőre igaz, hogy objektív alapokon alapuló besorolási rendszernek kell megfelelnie az egyes hoteleknek. Ilyen lehet szobák felszereltsége, a személyzet rendelkezésre állása, valamint a szálloda szolgáltatásai.
A szálloda akkor teljesít hibásan, hogy nem nyújtja az általa hirdetett szolgáltatásokat, illetve az egyedi szerződésben kötött feltételeket. Ha tehát tengerre néző szobáért fizetünk, de a szobánk a parkolóra néz, akkor jogosan lehetünk felháborodva, valamint akkor is, ha a szálloda öt medencével kecsegtet, valójában azonban csak egy üzemel.
Ilyen esetben a problémát mindenképpen jelezni kell közvetlenül a szállodának és amennyiben utazási irodával utazunk az iroda kapcsolattartójának. Ez azt jelenti, hogy lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a hibát kijavíthassák, a példában szereplő esetben, a szálloda tengerre néző szobát adjon, illetve az utazási iroda esetlegesen másik szállást biztosítson.
Minden hibát célszerű írásban jelezni, hogy utóbb igazolható legyen a bejelentés.
Ha a szálloda a jelzésünk ellenére sem nyújtja a hirdetésében, illetve az egyéni szerződésben kínált felszerelést vagy szolgáltatást, akkor árleszállítási igénnyel élhetünk a szálloda vagy az utazási iroda felé.
A nagyobb probléma a megfoghatatlan dolgokkal szokott lenni: ha penész van a fürdőszobában, repedezett a fal, kevés a kínálat az étkezések során vagy nem megfelelő a tisztaság közösségi helyeken.
Nyilvánvalóan ilyen jellegű objektív sztenderdek nincsenek, miszerint egy háromcsillagos szálloda fürdőjében lehet három négyzetcentiméternyi penész, míg egy négycsillagosnál ez már elfogadhatatlan. Ha a lobbiban repedezett a mennyezet, vélhetően hiába jelezzük a problémánkat, nem fogják a „hibát kijavítani”.
Kivételes esetben, ha a szállás valóban köszönőviszonyban sincs a hirdetésben szereplő állapotokkal és sem a szálloda, sem pedig az utazási iroda nem hajlandó kompenzációt biztosítani, akkor peres eljárás útján lehet az igényt érvényesíteni.
Ehhez szükség van bizonyítékként, a szálloda által közzétett hirdetésre, valamint a helyszínen készült fényképfelvételekre a tényleges állapotokról, valamint az ilyen jellegű perekben általában kirendelésre kerül olyan szakértő, aki meg tudja állapítani a követelhető reális árleszállítás összegét.
Magam részéről inkább azt javaslom, hogy a hirdetéseken kívül célszerű a választott szállás értékeléseinek is utána nézni, ugyanis ebből következtethetünk arra, hogy ahol a többi vendég sem érezte jól magát, ott valószínűleg mi sem fogjuk.