Indul a nyaralási szezon, megszaporodnak a repülőjáratok a népszerű helyekre. Hiába foglalunk azonban akár hónapokkal előre, könnyen megeshet, hogy a járatunk nem az előre meghatározott időben száll fel, tehát késik. Vajon mire vagyunk jogosultak a járat késése esetén? Mikor és mennyi kompenzációt lehet kérni a légitársaságtól késés esetén?
Először is azt kell meghatározni, hogy mi számít késésnek egy repülőút során. Ahhoz, hogy ezt meghatározhassuk, fontos tudnunk, hogy milyen távolságra utazunk, ugyanis a kompenzációt befolyásolja a megtett út hossza.
A légifuvarozónak akkor kell lépéseket tennie az utasok kényelme érdekében, ha a gép:
- 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőutak esetén legalább két órát;
- az összes Közösségen belüli, 1500 kilométernél hosszabb repülőút és az összes egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetén legalább három órát,
- a fenti két pont alá nem tartozó repülőutak esetén legalább négy órát késik.
Ilyen esetben a légitársaság elsődleges feladata az utasok megfelelő ellátása.
Ellátás
Ennek körében felajánl az utasainak a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket, mely három óránként legalább egy 15 Eurós levásárolható kupont jelent, melyet általában a repülőtér éttermeiben lehet felhasználni. (Természetesen a légitársaság döntése szerint pénzben is kompenzálhatja az utasait, a lényeg, hogy biztosítsa valamilyen módon az ellátást.) Ezt a légitársaságnak magától kell felajánlania az utasainak, azonban ha ez nem történik meg, a számlák megőrzésével utólag igényelhető az ellátás megtérítése.
Ezenkívül az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, faxüzenet, vagy e-mail küldését kell felajánlani.
Amennyiben a késés előreláthatóan olyan mértékű, hogy a gép csak egy másik nap tud majd felszállni, akkor az utasok jogosultak szállodai elhelyezésre, valamint a szállodába történő transzferre.
Ha a gép eléri az öt órás késést, akkor a légitársaságnak kötelező felajánlania a jegy árának a vételi ár szerinti visszatérítését hét napon belül, az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira, továbbá a már megtett szakaszra vagy szakaszokra, amennyiben a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt.
Ezt az utolsó fordulatot úgy kell értelmezni, hogy ha például a labdarúgó-Európa-bajnokság egy csütörtök esti meccsére repülnénk ki, azonban az átszállás során a gép annyit késik, hogy már lemaradnánk az eseményről, akkor légitársaságnak nemcsak a fennmaradó útszakasz jegyét kellene megtéríteni, hanem az átszállásig megtett út jegyárát is.
Kártalanítás
Amennyiben a gép több, mint három órát késik, akkor nemcsak a fent leírt ellátásra leszünk jogosultak, hanem kártalanításra is. A kártalanítás összege szintén annak függvényében kerül megállapításra, hogy milyen messzire utazunk, az alábbiak szerint:
1. 250 EUR minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra;
2. 400 EUR minden 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőútra és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra;
3. 600 EUR-t minden olyan útra, mely az előbbi két pontba nem sorolható
A kártalanítás kifizetése készpénzben, elektronikus banki átutalással, banki átutalással vagy bankcsekkel, illetve – az utas írásos beleegyezése esetén – utazási utalvánnyal és/vagy más szolgáltatásokkal történik.
Arra mindenki figyeljen, hogy a kártérítést a légitársaságok nem fogják maguktól megfizetni, sok esetben hosszas viták árán lehet csak rákényszeríteni a cégeket a kompenzáció megfizetésére.
Fontos kiemelni továbbá, hogy amennyiben a késést valamilyen rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta, akkor a légitársaság nem köteles kompenzációt fizetni (jellemzően ilyenek azok az esetek, amikor az időjárási viszonyok miatt nem szállhatnak fel a gépek). A rendkívüli körülmény bizonyítása a légitársaságot terheli. Ez a szabály azonban csak a kompenzációra terjed ki, az utasok ellátása a késés okától függetlenül kötelező.