Járatkésés – mire van jogom?

Indul a nyaralási szezon, megszaporodnak a repülőjáratok a népszerű helyekre. Hiába foglalunk azonban akár hónapokkal előre, könnyen megeshet, hogy a járatunk nem az előre meghatározott időben száll fel, tehát késik. Vajon mire vagyunk jogosultak a járat késése esetén? Mikor és mennyi kompenzációt lehet kérni a légitársaságtól késés esetén?

Először is azt kell meghatározni, hogy mi számít késésnek egy repülőút során. Ahhoz, hogy ezt meghatározhassuk, fontos tudnunk, hogy milyen távolságra utazunk, ugyanis a kompenzációt befolyásolja a megtett út hossza.

A légifuvarozónak akkor kell lépéseket tennie az utasok kényelme érdekében, ha a gép:

  1. 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőutak esetén legalább két órát;
  2. az összes Közösségen belüli, 1500 kilométernél hosszabb repülőút és az összes egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetén legalább három órát,
  3. a fenti két pont alá nem tartozó repülőutak esetén legalább négy órát késik.

Ilyen esetben a légitársaság elsődleges feladata az utasok megfelelő ellátása.

Ellátás

Ennek körében felajánl az utasainak a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket, mely három óránként legalább egy 15 Eurós levásárolható kupont jelent, melyet általában a repülőtér éttermeiben lehet felhasználni. (Természetesen a légitársaság döntése szerint pénzben is kompenzálhatja az utasait, a lényeg, hogy biztosítsa valamilyen módon az ellátást.) Ezt a légitársaságnak magától kell felajánlania az utasainak, azonban ha ez nem történik meg, a számlák megőrzésével utólag igényelhető az ellátás megtérítése.

Ezenkívül az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, faxüzenet, vagy e-mail küldését kell felajánlani.

Amennyiben a késés előreláthatóan olyan mértékű, hogy a gép csak egy másik nap tud majd felszállni, akkor az utasok jogosultak szállodai elhelyezésre, valamint a szállodába történő transzferre.

Ha a gép eléri az öt órás késést, akkor a légitársaságnak kötelező felajánlania a jegy árának a vételi ár szerinti visszatérítését hét napon belül, az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira, továbbá a már megtett szakaszra vagy szakaszokra, amennyiben a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt.

Ezt az utolsó fordulatot úgy kell értelmezni, hogy ha például a labdarúgó-Európa-bajnokság egy csütörtök esti meccsére repülnénk ki, azonban az átszállás során a gép annyit késik, hogy már lemaradnánk az eseményről, akkor légitársaságnak nemcsak a fennmaradó útszakasz jegyét kellene megtéríteni, hanem az átszállásig megtett út jegyárát is.

Kártalanítás

Amennyiben a gép több,  mint három órát késik, akkor nemcsak a fent leírt ellátásra leszünk jogosultak, hanem kártalanításra is. A kártalanítás összege szintén annak függvényében kerül megállapításra, hogy milyen messzire utazunk, az alábbiak szerint:

1. 250 EUR minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra;

2. 400 EUR minden 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőútra és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra;

3. 600 EUR-t minden olyan útra, mely az előbbi két pontba nem sorolható

A kártalanítás kifizetése készpénzben, elektronikus banki átutalással, banki átutalással vagy bankcsekkel, illetve – az utas írásos beleegyezése esetén – utazási utalvánnyal és/vagy más szolgáltatásokkal történik.

Arra mindenki figyeljen, hogy a kártérítést a légitársaságok nem fogják maguktól megfizetni, sok esetben hosszas viták árán lehet csak rákényszeríteni a cégeket a kompenzáció megfizetésére.

Fontos kiemelni továbbá, hogy amennyiben a késést valamilyen rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta, akkor a légitársaság nem köteles kompenzációt fizetni (jellemzően ilyenek azok az esetek, amikor az időjárási viszonyok miatt nem szállhatnak fel a gépek). A rendkívüli körülmény bizonyítása a légitársaságot terheli. Ez a szabály azonban csak a kompenzációra terjed ki, az utasok ellátása a késés okától függetlenül kötelező.

Ezt a honlapot a KRMS Ügyvédi Társulás Budapesti Ügyvédi Kamarában bejegyzett ügyvédei tartják fenn az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belső szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon találhatóak. A KRMS ügyvédei a Magyar Ügyvédek Biztosító Egyesületénél rendelkezik felelősségbiztosítással. A honlapon megjelenő tartalom illetve a feltüntetett árak csupán tájékoztatásul szolgálnak, kérjük, hogy konkrét jogi probléma esetén, vegye fel a kapcsolatot velünk. Az Ügyvédi Társulás nem vállal felelősséget olyan döntésért, illetve annak következményéért, amelyet a honlap látogatója kizárólag a honlapon található tartalomra alapozottan hozott.

Keressen minket

krms.hu

iroda@krms.hu

© KRMS Ügyvédi Társulás - krms.hu - Minden jog fenntartva - Készítette: OTCM Hungary