Az utóbbi évtizedben virágkorát éli a lakások rövidtávú bérbeadása, hétköznapi nevén az Airbnb. A rövidtávú bérletnek vannak előnyei és hátrányai is, amely miatt fontos lenne, hogy a lakások kiadásához megfelelő jogi szabályozás is társuljon.
A rövidtávú bérlet előnye, hogy az ingatlantulajdonos, a hosszútávú bérletnél jóval magasabb profitot tud realizálni, ha több alkalommal nagyobb díjért cserébe adja ki az ingatlanát. Ez még akkor is megéri, ha az ingatlan nincs kiadva a hónap minden napján, de egy belvárosi ingatlan tekintetében a hosszútávú bérlet díjának akár többszörösét is meg lehet keresni.
Ezzel viszont a hosszútávú bérletre kínált ingatlanok száma csökken, melynek hatása van az ingatlanpiacra és a bérleti díjak növekedését eredményezheti.
Ezen túlmenően folyamatosan felmerülő probléma – általában a társasházaknál – hogy a rövidtávú bérlet során a szállóvendégek sokkal kevésbé figyelnek oda a többi lakó nyugalmára, mint azok, akik esetleg több évig laknak ugyanabban a lakásban. Sokszor a lakásokat bulihelynek használják és kiváltképp a belvárosi részeken tapasztalható, hogy a vendégek illuminált állapotban hangoskodva zavarják a társasházak lakóközösségét. Mivel ezek a vendégek egy-két nap után elhagyják a lakást, így nem igazán érdekli őket, hogy a többi lakó abban a pár napban nem tudott pihenni.
A probléma tehát adott, viszont a magántulajdon használatának kérdésköre igencsak kényes, hiszen a saját tulajdonú lakások használatát kell korlátoznia a jogalkotónak. Ezért is nagyon diplomatikusan úgy gondolták, hogy a kérdést oldják meg az önkormányzatok és társasházak.
A társasházaknak lehetőségük van arra, hogy szabályozzák a lakóközösség által végezhető tevékenységeket. Ezt a társasházak a szervezeti és működési szabályzatukban tudják megtenni. Azt viszont tudni kell, hogy bár a szervezeti és működési szabályzat módosításával meg lehet tiltani a lakások airbnb-ként történő használatát, azonban csak a jövőre nézve. Ha tehát már vannak a társasházban airbnb-ként használt lakások, azoknak a tulajdonosoknak a jogát nem fogja korlátozni az új szabályozás.
A másik fontos lehetőséget az önkormányzatok kapták még 2021 folyamán, ekkor ugyanis egy törvénymódosítás következtében az önkormányzatoknak lehetősége nyílt arra, hogy megszabhassák az illetékességi területükön, a kiadható napok számát. Az önkormányzatok tehát rendeletben tudják azt szabályozni, hogy az lakástulajdonosok éves szinten hány napra adhatják beérbe a lakásaikat ilyen módon. Rendeleti szabályozás hiányában az év bármely napján kiadható a lakás.
Ezen a vonalon indult el jelenleg a VI. kerületi önkormányzat is, akik most ügydöntő szavazást hirdettek az önkormányzat lakosai körében. A kerület lakói a következő kérdésre válaszolhatnak majd: „Egyetért azzal, hogy a VI. kerületben tiltsuk meg a társasházi lakások kiadását Airbnb-típusú szálláshelyként?”
Mivel az önkormányzat dönthet úgy, hogy betiltja a kerületben a szálláshelyként üzemelő lakásokat, így amennyiben a szavazás eredményként a lakosok egyetértenek a tiltással, feltételezhetően olyan rendeletet hoz majd az önkormányzat, ami megtiltja a lakások szálláshelyként való kiadását.
Kérdésként merülhet fel, hogy miként fogja majd szabályozni a rendelet a lakások kiadását, ugyanis sok embernek a havi megélhetését biztosítja a lakások ilyen formán bérbe adása és egy hosszútávú bérlő megtalálása sem feltétlenül megy egyik napról a másikra.
Lehetséges, hogy az önkormányzat bizonyos türelmi időt fog majd szabni a szálláshely-szolgáltatók részére, hogy legyen idejük felkészülni a váltásra.
Kérdéses, hogy amennyiben a tiltást megszavazzák, ez milyen mértékben fog kihatni a VI. kerületben található lakások bérleti díjára, mivel ha egyszerre szakad rá a piacra egy jelentős számú bérlemény, az okozhat változásokat.
A szavazatokat szeptember 2-tól két héten keresztül lehet majd leadni, ezt fogja követni a rendelet szövegének végleges megalkotása.
Bár már 2021-től lehetőségük van az önkormányzatoknak – akár előzetes szavazás nélkül is – meghatározni, hogy évente hány napot lehessen ebben a formában kiadni a lakásokat, eddig nem volt példa arra, hogy bármelyik önkormányzat élt volna ezzel a lehetőséggel. Felmerül a kérdés, hogy vajon a VI. kerület lavinát indít-e el szavazással és csatlakoznak-e más önkormányzatok a kezdeményezéshez?